Het logo bestaat uit een tulp en de naam. De tulp refereert aan de eerste en beschreven crisis in beleggen: de optiehandel in tulpen. De krach vond plaats op 3 februari 1637, toen een optie contract niet meer kon worden nagekomen. De tulpen werden niet geleverd.
In die tijd betaalde je de prijs van een huis in Amsterdam voor een tulpenbol en velen wachtten niet op het ter beschikking komen van tulpen en kochten opties. Op 3 februari ging dat fout en was een aantal handelaren eerst rijk, nu dan berooid.
De tulp symboliseert zo het risico dat je neemt met posities in aandelen.
Hoe luchtig de windhandel ook is, het gaat hier om de tulp, een gewas, dat groeit in de grond en dus aards is van nature. Dat refereert aan realiteitszin maar ook en net zo belangrijk aan de landelijkheid van Hank. De plek waar wij uit voort komen.
De naam Hanks Effect staat in een oplopende lijn en een dalende lijn. Een bullish market of een bearish. Het spel bevindt zich steeds in die splitsing. Hoe goed je je ook informeert, je koopt op een evenwicht en daarmee kan het altijd twee kanten opgaan.