OVER ONS

Kenschets

Beleggingsclub Hanks Effect is opgericht op 3 januari 2005 en heeft als doel het verwerven van kennis over beleggen in aandelen en andere effecten. Het aantal leden varieert in de tijd maar meestal zijn er 20 tot 25 leden. Een groot aantal leden is ondernemer of ondernemer geweest, maar ook niet ondernemers zijn lid. De club staat open voor zowel mannelijke als vrouwelijke leden. De gemiddelde leeftijd ligt tussen 50 en 60 jaar. De leden wonen in Hank en omstreken, van Gorinchem tot Breda. 

Portefeuille

De beleggingsportefeuille is bescheiden en daarmee is de drempel voor deelname ook niet hoog. De club heeft een zeer gespreide portefeuille van voornamelijk aandelen. Dat komt door de ruimte die individuele leden  hebben zelf voorstellen te doen, maar ook door het streven naar meer spreiding. Diversificatie is de enige 'free lunch'.

Er wordt niet belegd in afgeleide producten, die het risico van beleggen in aandelen verhogen, zoals bijvoorbeeld turbo's, sprinters en het schrijven van opties. Het kopen van een optie behoort wel tot de mogelijkheden. Het aangaan van leningen is niet toegestaan.

Beleggingen beperken zich niet tot Nederlandse aandelen en obligaties, maar kunnen in elk deel van de wereld worden gekocht. Het gaat altijd wel om beursgenoteerde effecten. Hiertoe behoren ook posities in grondstoffen als bijvoorbeeld metalen.

Doel: leren en gezelligheid

De vereniging heeft tot doel leren beleggen. Hiertoe is er een programma met inleidingen, het volgen van fondsen, het bezoeken van bedrijven en instellingen en het beslissen in beleggen in groepjes van leden. De sfeer is bijzonder belangrijk: het leerproces en de gezelligheid gaan hand in hand.

Als leden volgen wij gezamenlijk lezingen en brengen we bezoeken. Het beleggen in aandelen gaat in groepen van circa vier personen. Elke groep maakt zijn eigen profiel met favoriete aandelen en volgt die. Individueel pak een paar aandelen op en houdt bij waar het om gaat. Hiermee wordt kennis gedeeld en is iedereen snel en adequaat op de hoogte. Tussen de groepen is er een vriendelijke competitie.

Er is ook een individuele leden competitie op basis van stock picking. Dit gebeurt aan het begin van het jaar: Je kiest drie aandelen voor het gehele jaar. Wie aan het eind het hoogste rendement heeft gehaald winst de Top-pick-prijs.


Het logo van Hanks Effect

Het logo bestaat uit een tulp en de naam. De tulp refereert aan de eerste en beschreven crisis in beleggen: de optiehandel in tulpen. De krach vond plaats op 3 februari 1637, toen een optie contract niet meer kon worden nagekomen. De tulpen werden niet geleverd.

In die tijd betaalde je de prijs van een huis in Amsterdam voor een tulpenbol en velen wachtten niet op het ter beschikking komen van tulpen en kochten opties. Op 3 februari ging dat fout en was een aantal handelaren eerst rijk, nu dan berooid. 

De tulp symboliseert zo het risico dat je neemt met posities in aandelen.

Hoe luchtig de windhandel ook is, het gaat hier om de tulp, een gewas, dat groeit in de grond en dus aards is van nature. Dat refereert aan realiteitszin maar ook en net zo belangrijk aan de landelijkheid van Hank. De plek waar wij uit voort komen.

De naam Hanks Effect staat in een oplopende lijn en een dalende lijn. Een bullish market of een bearish. Het spel bevindt zich steeds in die splitsing. Hoe goed je je ook informeert, je koopt op een evenwicht en daarmee kan het altijd twee kanten opgaan.

Share by: